aikidoliitto_taytekuva_sininen

Liittotiedote 31.8.2021

Tässä tiedotteessa:

• Aikidoliiton puheenjohtajavaali
  • Uudet dan-graduointivaatimukset ja lisenssien valvonta ennen dan-graduointia
  • Urheilun ihmisoikeuskampanja

Aikidoliiton puheenjohtajavaali

Tulevassa syysliittokokouksessa liitolle valitaan puheenjohtaja. Seitsemän vuotta liittoa johtanut Auno Mäkinen on ilmoittanut, ettei ole enää käytettävissä. Puheenjohtajaehdokkaita pyydetään ilmoittautumaan liiton toimistolle. Tarkoituksena on järjestää etäyhteydellä live-tapahtuma, jossa ehdokkaat saavat kertoa itsestään.

Uudet dan-graduointivaatimukset ja lisenssien valvonta ennen dan-graduointia

Uudistetut dan-graduointivaatimukset ovat käytössä 1.9. lähtien ja ne löytyvät liiton sivuilta Graduointi-osion alta. Myös lisenssien valvonta ennen dan-graduointia on uudistettu vaatimusten aikarajojen mukaiseksi:

Aikidoliiton jokaisen jäsenseuran jokaisella harrastajalla tulee olla aikidolisenssi. Ennen 1. danin koetta kokelaalla tulee olla ollut lisenssi ainakin yhtenä vuonna, ennen 2. danin koetta (1. danin suorituksen jälkeen) kokelaalla tulee olla ollut lisenssi ainakin yhtenä vuonna, ennen 3. danin koetta (2. danin suorituksen jälkeen) ainakin kahtena vuonna ja ennen 4. danin koetta (3. danin suorituksen jälkeen) ainakin kolmena vuonna.

Edellä mainituilla vähimmäismääräajoilla tarkoitetaan sitä, että kokelaalla on ollut  lisenssi siten, että hän on pystynyt kokeiden välisenä aikana harjoittelemaan lisenssin maksaneena ja siten liiton jäsenseuroissa vaadittavan vuosimäärän ajan.

Hallitus käsittelee poikkeustapaukset hakemuksesta, esim. jos aikidon harrastaja on asunut ulkomailla ja harrastanut aikidoa siellä paikallisten ohjeiden mukaan.

Urheilun ihmisoikeuskampanja

Ihmisoikeusliitto kutsuu urheiluseuroja mukaan ihmisoikeuskampanjaan. Jos seuranne haluaa olla mukana, ilmoittautukaa Aikidoliittoon mielellään 5.9. mennessä, kiitos! Syyskuun ajan voi ilmoittautua mukaan.

I den här infon:

• Val av Aikidoförbundets ordförande
  • Nya dan-graderingskrav och övervakning av licenser inför dan-gradering
  • Idrottens kampanj för mänskliga rättigheter

Val av Aikidoförbundets ordförande

På förbundets kommande höstmöte väljs ordförande. Auno Mäkinen, som lett förbundet under sju år, har meddelat att han inte längre står till förfogande. Ordförandekandidater ombeds anmäla sig till förbundets kansli. Avsikten är att ordna ett live-tillfälle på distans där kandidaterna får berätta om sig själva.

Nya dan-graderingskrav och övervakning av licensen inför dan-gradering

De förnyade dan-graderingskraven tas i bruk från och med 1.9 och man hittar dem via förbundets sidor under Graduointi (svensk version på kommande). Även övervakning av licenser inför dan-gradering förnyas enligt tidsgränserna mellan kraven.

Alla tränande medlemmar i förbundets medlemsföreningar måste ha aikidolicens. Innan 1.dan gradering måste kandidaten ha haft licens åtminstone ett år, innan 2.dan gradering (efter genomförd 1.dan gradering) måste kandidaten ha haft licens åtminstone ett år, innan 3.dan gradering (efter genomförd 2.dan gradering) åtminstone två år och innan 4.dan gradering (efter genomförd 3.dan gradering) åtminstone tre år.

Med de minimitider som nämns ovan menas att kandidaten har haft licens på ett sådant sätt att hen har kunnat träna i förbundets medlemsföreningar med betald licens mellan graderingarna och därmed under de antalet år som krävs.

Styrelsen behandlar i undantagsfall ansökan, t.ex. ifall aikido utövaren har bott utomlands och tränat aikido där enligt de lokala riktlinjerna.

Idrottens kampanj för mänskliga rättigheter

Förbundet för mänskliga rättigheter kallar idrottsföreningar till en kampanj om mänskliga rättigheter. Ifall er förening vill vara med ska ni anmäla er till Aikidoförbundet senast 5.9, tack! Man kan anmäla sig inom september.

Laura von Boehm

Suomen Aikidoliitto