Aikido Suomessa

2020-luvulla

Aikidoa on harrastettu Suomessa vuodesta 1970 lähtien. Harrastajia on nykyään noin 2100, joista vajaa kolmannes on juniori-ikäisiä. Kokonaisuudessaan reippaasti yli 14000 henkeä on tutustunut lajiin peruskurssin kautta.

Seuroja on noin 70 eri puolilla maata, Rovaniemeltä Tammisaareen. Lähes kaikki suomalaiset aikidoseurat ovat Suomen Aikidoliitto ry:n jäseniä.

Kuluneiden vuosien aikana suomalaiset ovat lunastaneet paikkansa kasvavassa aikidoyhteisössä, ja maassamme on jo useita korkeatasoisia ja pitkälle edenneitä harrastajia sekä muutama ammattilaisopettaja. Osa heistä käy pitämässä aikidoleirejä myös ulkomailla.

Suomalaiset harrastajat ovat osa kansainvälistä aikidoyhteisöä, johon kuuluu noin miljoona lajin harrastajaa. Ulkomaiset aikido-opettajat käyvät säännöllisesti Suomessa vierailuilla, ja monet suomalaiset lajin harrastajat ovat käyneet pitkillä harjoittelumatkoilla lajin emomaassa Japanissa.

Lyhyt historiikki

Max Jensen on ensimmäisiä suomalaisia, joka kirjoitti aikidosta. Seuraava on lainaus hänen kirjastaan Judo vuodelta 1974:

Aikidon harjoituksessa kiinnitetään ensin huomio vastustajan otteesta vapautumiseen, jotka johtavat sitten kämmen-, ranne- ja kyynärpäälukkoihin tai lyönteihin. Näitä liikkeitä on yli 2 000. Harjoituksen pääasiallisena pyrkimyksenä ei kuitenkaan ole ainoastaan tekniikan kehitys, vaan henkisen voiman kehittäminen. Tämän henkisen voiman katsotaan sijaitsevan vatsan pohjassa (seikan tandeissa). Tämän voiman vuosia kestävä kehittäminen johtaa fantastisiin tuloksiin. Voiman keskittäminen johtaa siihen, ettei voimakaskaan mies voisi esim. nostaa etevää aikidon harrastajaa, koska tämä keskittämällä voimansa voi estää sen. Olen itse saanut todeta tämän, en tahtonut voida uskoa silmiäni. On vain todettava, että tiede ei pysty vielä selittämään kaikkia tämäntapaisia ilmiöitä.

Max Jensen

Tämä lainaus ei välttämättä kerro paljoakaan aikidon harrastamisen todellisuudesta, mutta sillä on arvonsa varhaisena mainintana.

Jensen ei kuitenkaan tuonut aikidoa Suomeen, vaan kunnia tästä lankeaa Toshikazu Ichimura -senseille, joka vaikutti Ruotsissa 1960-luvun lopulta lähtien. Hänen oppilaansa suomenruotsalainen Trygve Forssten sai opettajan vakuutetuksi Suomessa piilevistä mahdollisuuksista,  ja näin pidettiin lajin ensimmäiset näytökset huhtikuussa 1970 Turussa ja Helsingissä.

Kurssitoiminta käynnistyi vähitellen ja 70-luvun kuluessa syntyi suomalainen aikido. Laji kehittyi tasaisesti vuoteen 1986 asti, jolloin Ichimura-sensei palasi Japaniin. Tämän jälkeen Suomi siirtyi Yasuo Kobayashi -sensein vastuulle.

Vähitellen myös muut japanilaiset ja eurooppalaiset aikido-opettajat saivat oppilaita Suomesta ja sekä harrastajien että seurojen kirjo kasvoi tasaisesti. Nykyään suomalainen aikidoyhteisö onkin muodostunut moniääniseksi kokonaisuudeksi, josta lajia löytyy monilla eri mausteilla ja näkemyksillä sävytettynä.

Muutamia merkkipaaluja

1970

Ichimura-sensei pitää Turussa ja Helsingissä ensimmäiset aikidonäytökset. Suomen Aikidoliitto ry perustetaan.

1974

Ensimmäinen musta vyö (1. dan) myönnetään Rainer Varikselle.

1976

Suomen Aikidoliitto hyväksytään International Aikido Federationin jäseneksi.

1977

Yasuo Kobayashi -sensei pitää ensimmäisen harjoitusleirinsä Suomessa.

Aikido-lehti aloittaa ilmestymisen ja sitä julkaistaan vuoteen 1990 asti.

1985

Aikidoliitto hyväksytään SVUL:n jäseneksi.

1986

Ichimura-sensei palaa Japaniin.

1987

Aikidoliitto saa valtionapukelpoisuuden.

1990

Moriteru Ueshiba, aikidon perustajan pojanpoika ja lajin nykyinen johtohahmo, vierailee ensimmäisen kerran Suomessa.

1991

WSOY julkaisee Petteri Sileniuksen kirjan Aikido – harmonisen voiman tie.

1993

Aikidoliitosta tulee vastaperustetun SLU:n jäsenjärjestö.

1995

Aikidoliiton 25-vuotisjuhlat vietetään kotimaisten opettajien johdolla Helsingin Kaapelitehtaalla.

1997

Aikido on esittelylajina World Games -tapahtumassa Lahdessa. Kansainvälisten esiintyjien kärkinimenä on Moriteru Ueshiba. Aikido-lehti alkaa ilmestyä tauon jälkeen uudestaan kaksi kertaa vuodessa.

2000

Aikidoliiton 30-vuotisjuhlat Helsingissä ja Turussa, ohjaajina Kobayashi-sensei ja suomalaiset opettajat.

2010

Aikidoliiton 40-vuotisjuhlat Vantaalla, ohjaajina Yasuo Kobayashi Sensei 8. dan ja Seishiro Endo Sensei 8. dan.

Juhani Laisille myönnetään ensimmäisenä suomalaisena 7. dan Aikikai aikidossa.

Suomen aikidoliitto 45-vuotta,  leirikuva
Suomen Aikidoliitto 45-vuotta, leirikuva

45-vuotisjuhlat Helsingissä, ohjaajana Waka Sensei Mitsuteru Ueshiba.

Suomen Aikidoliitto täyttää 50-vuotta.