Juniorit

Junioriaikidon harrastajaksi

Aikidoa voivat harrastaa myös nuoret ja lapset. Noin puolet suomalaisista aikidoseuroista tarjoaa junioriaikidoa. Juniori-ikäisiin lasketaan tavallisesti 7-13-vuotiaat, joskin seurakohtaisesti mukana saattaa olla myös hieman nuorempia tai vanhempia lapsia.

Hiljentyminen (mokuso) ennen harjoitusten alkua
Hiljentyminen (mokuso) ennen harjoitusten alkua.

Aloittaminen tapahtuu parhaiten menemällä mukaan syys- tai kevätkauden alussa, jolloin paikalla on myös muita uusia harrastajia. Joskus mukaan voi päästä myös kesken kauden, joten sitä kannattaa tiedustella paikallisesta seurasta.

Aikidoa leikin varjolla

Junioriaikido on aina ohjattua liikuntaa lasten tarpeet huomioon ottaen. Junioriaikido eroaa aikuisten vastaavasta siten, että siinä on mukana paljon leikkiä ja vaarallisemmat harjoitusmuodot on karsittu pois tai muutettu turvallisiksi harjoitteiksi.

Tavallinen harjoitus alkaa monipuolisella alkuverryttelyllä, joka koostuu venytyksistä ja lihasten lämmittelystä. Varsinainen harjoittelu on leikin ja aikidon sekoitusta, jossa kumpaakin tuodaan esiin lasten mieliala huomioiden.

Tavoitteena on myös opettaa lapsille itsekuria ja toisten kunnioitusta, jotta harjoittelu tapahtuu turvallisessa ilmapiirissä. Tämä on erityisen tärkeää lasten kanssa, koska kokoerot voivat olla varsin suuria kasvuvauhdin vaihdellessa. Monet vanhemmat ovatkin todenneet harjoituksilla olevan rauhoittavan vaikutuksen lapsiin. Niin, eiväthän lapset tulisi harjoituksiin, elleivät he niissä viihtyisi!

Vyökokeet motivoivat

Vyökokeet tarjoavat lapsille mukavia välitavoitteita, joissa voi testata taitojensa kehittymisen ja saada eri värisiä natsoja valkoisen vyön komistukseksi. Jokaisesta suorituksesta saa myös kauniin Aikido-junioridiplomin, jossa lukee suoritettu vyöarvo.

Junioriaikidon vyöarvot alkavat 8. kyusta ja niitä voi suorittaa aina 4. kyuhun asti. Juniorivyöarvot ovat 6. kyusta lähtien samat kuin aikuisillakin, joten lasten kasvaessa siirtyminen vanhempien harjoittelijoiden mukaan on mahdollisimman luonnollista ja helppoa.

Varalan budoleiri – vuoden kohokohta

Monet juniorit osallistuvat jokavuotiseen, kesäkuiseen Varalan budoleiriin, jota ovat järjestämässä aikidon, karaten, taekwondon ja taidon lajiliitot. Tampereella Varalan Urheiluopistossa pidettävällä leirillä tutustutaan eri lajeihin ja käydään -tietenkin!- Särkänniemen huvipuistossa temmeltämässä.

Suuren budoleirin ryhmäkuva 2008.

Aikidoliitolla on tapahtumaan vuosittain iso osallistujakiintiö, mutta siitä huolimatta kannattaa varata paikka ajoissa, koska tapahtuma on hyvin suosittu.

Varusteet ja kulut

Ensimmäisiä kertoja salille saapuessa varusteiksi riittävät verryttelyhousut ja t-paita sekä sandaalit, jotta pukuhuoneista ei kulkeutuisi likaa harjoittelumatolle. Myöhemmässä vaiheessa tulee ajankohtaiseksi aikidopuvun hankinta, jossa saa opastusta omalta seuralta. Harjoituspuku maksaa noin 40 euroa. Seurojen harjoittelumaksut vaihtelevat, mutta korkeimmillaan ne ovat noin sata euroa vuodessa, joka sisältää kahdet tai useammat harjoituksessa viikossa, loma-aikoja lukuun ottamatta.

Vuoden 2014 alusta alkaen Suomen Aikidoliitton jäsenseurojen alle 18-vuotiaille harjoittelijoille on tullut pakolliseksi vuosittainen aikidolisenssi. Lisenssi sisältää vakuutuksen alaikäiselle harjoittelijalle kattaen aikidon harjoittelussa mahdollisesti sattuvat tapaturmat. Normaalit tapaturmavakuutukset harvoin kattavat kamppailulajien yhteydessä sattuneita haavereita. Vakuutuksellinen lisenssi alle 18-vuotiaille maksaa noin 40 euroa vuosi.

Aikido on varsin edullinen harrastus lapsille, sillä puvun, harjoitusmaksun ja lisenssin lisäksi siihen ei juurikaan sisälly muita pakollisia kuluja.

Sinettiseura

sinettilogoVuonna 1992 aloitettu Sinettiseuratoiminta on VALOn (Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry) ja urheilun lajiliittojen yhteinen toimintamalli, joka rakentuu lapsen ja nuoren parhaan edistämiselle – lapsen kasvun ja kehityksen tukemiselle sekä lapsuuden kunnioittamiselle. Toimintaa määrittelevät Sinettikriteerit.

Sinettiseurat ovat lasten ja nuorten urheilun kärkiseuroja. Ne ovat aktiivisia ja kehityshaluisia seuroja – lajiensa ja paikkakuntiensa parhaita! Sinetin saaminen on seuralle kunnia-asia, mutta se tuo seuralle myös vastuuta. Sinetti on lupaus laadusta.

Sinettiseurat tekevät arvokasta työtä lasten ja nuorten urheilun parissa.
Suomen Aikidoliiton Sinettiseurat ovat: Kinoumi ry (Kirkkonummi), Meido-Kan ry (Helsinki), Nozomi ry (Tampere) ja Sandokai ry (Kerava).

Juniorivaliokunta

Juniorivaliokunta vastaa liiton junioritoiminnnan kehittämisestä. Juniorivaliokunnan toimintamalli ja säännöt ovat uudistumassa vuoden 2016 aikana. Juniorivaliokunnan uudessa toimintamallissa junioriliittovalmentajien keskeisiä tehtäviä tulee olemaan junioritoiminnassa mukana olevien seuratason kouluttajien kouluttaminen sekä sinettitoiminta.