Liittotiedote 12.2.2014

• Zen-expo Helsingissä Kaapelitehtaalla
  • Spirit of Budo, Soturin tie -näyttely Kansallismuseossa

I-tason ohjaajakoulutus kuopiossa

Kuopion aikidoseura Tenchikan järjestää I-tason ohjaajakoulutuksen maaliskuun kahtena viimeisenä viikonloppuna. Kouluttajana toimii Kustaa Ylitalo ja suoritetusta koulutuksesta saa Aikidoliiton I-tason ohjaajan pätevyyden ja se rekisteröidään Liittoon. Osallistumismaksu on 110 € ja koulutukseen ilmoittaudutaan etukäteen 12.3. mennessä osoitteeseen heli.miettinen@dnainternet.net. Nyt on loistava tilaisuus suorittaa koulutus, joka yleensä järjestetään pääkaupunkiseudulla! Katso koulutuskutsu tästä.

Maanlaajuinen VOK-viikonloppu

Liikunnan aluejärjestöt järjestävät VOK I-tason koulutusta ympäri Suomea 4.-6.4. ja 31.10.-2.11. Osallistujalla on mahdollisuus valita koko viikonlopun koulutus tai haluamansa teemakoulutukset. Teemat käyvät ilmi koulutusilmoituksesta. Koulutuksella voi täydentää Aikidoliiton I-tason ohjaajakoulutustaan. Osallistumalla koko koulutukseen saa suoritettua I-tason ohjaajakoulutuksen yleisopinnot. Jotta koulutuksella saa Aikidoliiton I-tason ohjaajapätevyyden, täytyy lisäksi suorittaa erikseen aikidon lajipäivä.

Muutos dan-kokeeseen haussa

Liiton hallitus on päättänyt teknisen valiokunnan esityksestä, että tästä lähtien dan-koehakemukseen ei vaadita liitteitä (kirjallinen suositus ja käydyt leirit). Dan-kokelaan tulee edelleen pyytää ja ilmoittaa itselleen suosittelija ja tämän vyöarvo hakemuksessa. Tekninen valiokunta voi ottaa yhteyttä suosittelijaan.

Aikidoliiton lahjakäytäntö jäsenseuran täyttäessä pyöreitä vuosia

Liiton linjana on, että seuran asia on pitää huolta siitä, että juhlapäivät tulevat Liiton tietoon. Mahdolliset odotukset ja toivomukset merkkipäivän suhteen pyydetään osoittamaan Liiton toimistolle hyvissä ajoin (noin kuukautta) ennen ajankohtaa. Periaatteessa Liitto muistaa seuraa tasakympein.

Nippulisenssi

Sporttirekisterin seurakäyttäjän on mahdollista hankkia seuran lisenssit tai osa niistä nippuostoksena. Samaan nippuostokseen voi valita sekä A- että B-lisenssiä, vakuutuksella tai ilman. Jos henkilöä ei löydy valmiiksi sporttirekisteristä, niin hänen hetunsa on oltava tiedossa. Nipussa kaikki lisenssit tulevat yhdelle laskulle ja seura laskuttaa jäseniään. Esimerkiksi pakollisen B-lisenssin voi liittää harjoituskauden hintaan ja sitten ostaa ne nippuna kaikille yhtä aikaa. Sandokai on käyttänyt nippulisenssiä menestyksekkäästi ja Kari Mantere vastaa mielellään eteen tuleviin kysymyksiin! Karin yhteystiedot saa Liiton toimistolta. Katso nippulisenssin käyttöohje tästä.

Kyu-graduointilaskutus

Syyskauden 2013 (1.7.-31.12.2013) kyu-graduointilaskutus käynnistyy ensi viikolla. Tarkistaisitteko, että kauden graduointitiedot on viety sporttirekisteriin.

Zen-expo

Aikidoliitto osallistuu yhdessä iaidon ja taidon kanssa Helsingissä Kaapelitehtaalla järjestettävään hyvinvoinnin suurtapahtumaan Zen-expoon. Tapahtuman ajankohta on 1.-2.3. Lajiesityksiä ja -kokeiluja on molempina päivinä klo 9-18. Lisätietoa mielenkiintoisesta tapahtumasta: http://zen-expo.com/wp/

Spirit of budo – soturin tie

Kansallismuseon näyttely 11.4.-8.6. Tiedotteen mukaan: ”Näyttely avaa katsojille Japanin taistelulajien historiaa, joka alkoi sotatantereella tarvituista taidoista, jotka muuntuivat vuosisatojen kuluessa mieltä ja kehoa kehittäviksi budolajeiksi.” ”Näyttely on osa Spirit of Samurai 2014 -tapahtumakokonaisuutta, joka huipentuu 1.6. Helsingissä järjestettävään ratsastustapahtumaan. Ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa esiintyvä ratsastava samurairyhmä tulee Japanista Ogasawara-suvusta, jossa shintolaisuuteen pohjaavaa Yabusame-ratsastusjousiammunnan perinnettä on pidetty yllä 32 sukupolven ajan.”