Liittotiedote 11.6.2019

• Föreningshjärta-kampanj
  • Helsingfors Pride

Tasoleirit

Aikidoliiton hallitus on päättänyt teknisen valiokunnan esityksen mukaisesti, että 2020 alusta lähtien vuodessa järjestetään kaksi tasoleirihakua seuroille. Seurojen tasoleirihaun eräpäivät ovat 15.3. syksyn tasoleireille ja 15.9. kevään tasoleireille. Hallitus päätti myös, että vuosittain järjestetään enintään kahdeksan tasoleiriä, jotka jakautuvat tasaisesti: neljä syksyllä ja neljä keväällä.

Syksyllä 2019 järjestetään kaksi ylimääräistä tasoleiriä. Vantaan Jukara järjestää 3. ja 4. danin kokelaille suunnatun uudenmallisen pilottitasoleirin. Leirin tarkka ajankohta päätetään pian. Lisäksi avataan seuroille haku normitasoleirin järjestämisestä ensi syksynä. Lähetättehän hakemuksen 15.7. mennessä, kiitos!

Koutsi ei kiusaa -seminaari

Kamppailulajit järjestävät yhdessä Koutsi ei kiusaa -seminaarin 14.10. Sporttitalolla Helsingissä. Seminaari toteuttaa kamppailulajien yhdenvertaisuussuunnitelmaa ja on jatkoa Kamppailija ei kiusaa -hankkeelle. Seminaariin on mahdollista osallistua myös etäyhteyden avulla.

Syksyllä käynnistyy Olympiakomitean, lajiliittojen ja liikunnan aluejärjestöjen yhteinen Seurasydän-kampanja

Suomalaisissa urheiluseuroissa on yli miljoona liikkujaa, urheilijaa ja toimijaa. Seurasydän-kampanja haluaa nostaa esille seuratoiminnan ylivoimaisen vahvuuden – yhteisöllisyyden. Sitä miksi yli miljoona ihmistä on mukana seuroissa erilaisissa rooleissa viikosta ja vuodesta toiseen. Seurasydän on sykettä ja rakkautta omaa seuraa kohtaan.

Seurasydän-kampanjan yhtenä näkyvimpänä tempauksena koko Suomessa vietetään tiistaina 24.9. Seurapaita-päivää pukeutumalla näyttävästi oman seuran väreihin. Tavoitteena on, että kaikki seuratoiminnassa suoraan tai välillisesti mukana olevat pukeutuvat esimerkiksi oman seuran pelipaitaan, verkkatakkiin tai muuhun seuravärejä korostavaan asuun ja lähtevät ne päällä töihin, kouluun, päiväkotiin kuka minnekin. Näin seuraväki voi liputtaa oman seuran ja yhteisöllisyyden puolesta.

Lue lisää Olympiakomitean tiedotteesta.

Helsinki Pride

Kamppailulajiliitot osallistuvat tänäkin vuonna Helsinki Pride -kulkueeseen lauantaina 29.6. muistuttaakseen yhdenvertaisuuden merkityksestä. Kamppailulajit ovat kulkueessa osana Suomen Olympiakomitean johtamaa urheiluyhteisöä.

Kamppailulajiliitot haluavat kulkueeseen osallistumalla osoittaa, että kaikki ovat tervetulleita kamppailulajeja harrastamaan. Lisäksi osallistumisella pidetään yllä Kamppailija ei kiusaa -henkeä. Kamppailulajiliitot toivovat liiton edustajien lisäksi kulkueeseen mukaan seurojen edustajia ja harrastajia näyttämään, että koko kamppailulajiperhe edustaa suvaitsevaisuutta.

Helsinki Pride -kulkue kokoontuu Senaatintorille 11.00 ja lähtee liikkeelle Kaivopuistoa kohti 12.00. Reitin pituus on noin 2,5 kilometriä, ja sen varrella on mukulakivikatua, raitiovaunukiskoja ja ylämäkiä.

Kamppailulajiliitoista mukana ovat Aikidoliitto, Judoliitto, Karateliitto, Miekkailu- ja 5-otteluliitto, Nyrkkeilyliitto, Painonnostoliitto ja Taekwondoliitto.

Tule reippailemaan kamppailulajiliittojen iloiseen joukkueeseen https://form.jotformeu.com/91461353043349

Yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti kaikki ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, mielipiteestään, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muusta henkilöön liittyvästä syystä.” Kamppailulajien yhdenvertaisuussuunnitelma 2018-2019

Nivålägren

Aikidoförbundet har enligt Tekniska utskottets förslag beslutat att det från år 2020 ordnas två ansökningsomgångar för att ordna nivåläger i föreningarna årligen. Förfallodatumen för föreningarnas ansökningar är 15.3 för höstens nivåläger och 15.9 för vårens nivåläger. Styrelsen beslöt också att årligen ordna högst åtta nivåläger, som fortlöper: fyra på hösten och fyra på våren.

På hösten 2019 ordnas två extra nivåläger. I Vanda ordnar Jukara ett nytt pilotnivåläger för 3. och 4. dan kandidater. Beslut om exakt tidpunkt för lägret kommer snart. Dessutom öppnas ansökan för föreningar för att ordna normala nivåläger nästa höst. Skicka ansökan senast 15.7, tack!

Coachen retas inte -seminarie

Kampgrenarna ordnar ett gemensamt Coachen retas inte-seminarium 14.10 i Sporthuset i Helsingfors. Seminariet genomförs på basen av kampgrenarnas jämställdhetsplan och är en fortsättning på Kampsportare retas inte-projektet. Det även är möjligt att delta via fjärruppkoppling.

På hösten startar Olympiakommitténs, grenförbundens och idrottens områdesförbunds gemensamma Föreningshjärta-kampanj

Det finns flera miljoner motionärer, idrottare och funktionärer i Finländska idrottsföreningar. Föreningshjärta-kampanjen vill lyfta fram föreningarnas överlägsna styrka – gemenskapen. Det varför över miljoner människor är med i föreningar i olika roller från veckor till år. I Föreningshjärta slår hjärtat och kärleken för den egna föreningen.

Föreningshjärta-kampanjen firar som en av de mest framstående attraktionerna i hela Finland tisdagen 24.9 Föreningsskjort-dagen genom att synligt klä den egna föreningen i färger. Målet är att alla som direkt eller tillfälligt är med klär sig tillexempel i föreningens egna spelskjorta, träningsdräkt eller andra kläder med föreningsfärger och att de går till jobbet, skolan, daghemmet eller annanstans iklädda dem. På så sätt kan man flagga för sin egen förening och gemenskap.

Läs mera via Olympiakommittén info.

Helsingfors Pride

Kampgrenförbunden deltar även det här året i Helsingfors Pride processionen på lördag 29.6 för att påminna om jämställdhetens betydelse. Kampförbunden i processionen är den del av Finlands Olympiakommittés ledning inom irdottsgemenskapen.

Genom att delta i processionen vill kampgrenförbunden visa att alla är välkomna att träna i olika kampsporter. Dessutom bibehålls andan i att Kampsportare inte retas genom att delta. Kampgrenförbunden önskar förutom förbundets representanter att även föreningarnas representanter och utövare visar sig i processionen, att hela familjen inom kampgrenarna visar tolerans.

Helsingfors Pride processionen samlas på Senatstorget 11.00 och startar mot Brunnsparken kl. 12.00. Rutten är cirka 2,5 kilometer lång och går längs kullerstensgata, spårvagnsspår och uppförsbackar.

Från kampgrenförbundet är Aikidoförbundet, Judoförbundet, Karateförbundet, Fäktnings- och 5-kampförbundet, Boxningsförbundet, Tyngdlyftsförbundet och Teakwondoförbundet med.

Kom med i ett raskt, glatt kampgrenförbunds gäng https://form.jotformeu.com/91461353043349

”Enligt jämställdhetsprincipen är alla människor lika mycket värda oberoende av deras kön, ålder, etnicitet eller nationell ursprung, nationalitet, språk, religion och övertygelse, åsikt, funktionshinder, hälsa, sexuell läggning eller annan personlig orsak.” Kampgrenförbundens jämställdhetsplan 2018-2019

Laura von Boehm

Suomen Aikidoliitto