Junioriliittotiedote

Tässä tiedotteessa:

– Juniorien kyu-graduointivaatimusten johdanto-osio on päivitetty
– Juniorivaliokunta pitää leirin Tampereen Aikidoseura Nozomin dojolla 13.4.
– Suuri Budoleiri järjestetään Varalan Urheiluopistolla 7.-9.6.
– Junioriohjaajan opas löytyy liiton internetsivuilta
– Junioriliittovalmentajat vierailevat seuroissa ohjaamassa junioriharjoituksia
– IAF:n (International Aikido Federation) Euroopan nuorisotyöryhmän kysely junioriohjaajille

Juniorien kyu-graduointivaatimusten johdanto-osio on päivitetty:

Kyu-vaatimukset juniorit

Johdanto

Juniorien kyu-arvot on tarkoitettu alle 13-vuotiaille aikidoharjoittelijoille. Myös 13-15-vuotiaat harjoittelijat voivat suorittaa juniorien kyu-arvoja, mikäli seurassa niin päätetään. Juniorien kyu-arvot tulee rekisteröidä seuroissa ja tähän voidaan käyttää Suomisportia. Tunnusmerkkinä suoritetusta vyöarvosta käytetään vyön molempiin päihin kiinnitettäviä värillisiä natsoja. Täysistä kyu-arvoista myönnetään Aikidoliiton diplomi.

Kun juniori siirtyy harjoittelemaan aikuisten harjoituksiin, siirtymän tulee olla mahdollisimman motivoiva ja tarkoituksenmukainen. Seuran ohjaajien tulee harkita tapauskohtaisesti, mikä ratkaisu on kullekin juniorille sopivin.

Perussääntönä on, että täydet juniorien kyu-arvot vastaavat aikuisten kyu-arvoja. Esimerkiksi jos juniori on suorittanut kokonaan juniorien 5. kyun (kaksi sinistä natsaa), voi hän seuraavaksi suorittaa aikuisten 4. kyun, jos ohjaaja niin arvioi sopivaksi. Jos juniori on suorittanut vain ensimmäisen sinisen natsan, voi hän seuraavaksi suorittaa aikuisten 5. kyun. Tarvittaessa juniori voi myös aloittaa aikuisten vyökokeiden suorittamisen samasta vyöarvosta, joka hänellä jo on junioreissa. Tällöin esimerkiksi junioreissa 4. kyun suorittanut menisi aikuisissa uudestaan 4. kyun vyökokeeseen.

Joskus seurassa voi olla motivoituneita junioreja, joilta juniorivyöarvot uhkaavat käydä vähiin ennen kuin he ovat tarpeeksi vanhoja siirtymään aikuisten harjoituksiin. Tällöin 11 vuotta täyttäneen ja täyden juniorikyu-arvon suorittaneen juniorin on mahdollista suorittaa vastaava kyu-arvo liittoon rekisteröitävänä aikuisten vyökokeena. Edellytyksenä vyöarvon suorittamiselle on oman valmentajan ja graduoinnin vastaanottajan arvio juniorin riittävästä henkisestä ja fyysisestä kypsyydestä. Lisäksi edellytyksenä vyöarvon liittoon rekisteröimiselle on aikuisten aikidopassin ostaminen ja liiton määrittelemän graduointimaksun suorittaminen.

Aikuisten vyöarvoa suoritettaessa tekniikka arvioidaan aikuisten vaatimustason mukaisesti, ja graduoinnin vastaanottajalla tulee olla Aikidoliiton vahvistama oikeus suoritettavan vyöarvon graduoimiseen.

Katso juniorien kyu-vaatimukset.

Juniorivaliokunta pitää leirin Tampereen Aikidoseura Nozomin dojolla 13.4.

Tapahtuman tiedot ja ilmoittautumislinkki Suomisportiin löytyvät tapahtumakalenterista. Leiri on maksuton. Toivottavasti juniorien vanhemmat ja ohjaajat innostuvat tuomaan junnuja leirille!

Suuri Budoleiri järjestetään Varalan Urheiluopistolla 7.-9.6.

Perinteinen kamppailulajien (aikido, itf taekwon-do, judo, taekwondo ja taido) yhteinen budoleiri 8-14 -vuotiaille junioreille järjestetään Tampereella Varalan Urheiluopistolla 7.-9.6. Kaikki harjoittelevat omaa lajiaan omien ohjaajien johdolla ja pääsevät myös kokeilemaan muita lajeja.

Leiriläisillä on mahdollisuus valita lauantain päiväohjelmaksi Särkänniemen huvipuisto tai seikkailuja seikkailuhuvipuisto Flowparkissa. Flowpark sijaitsee Varalan Urheiluopiston pihapiirissä, jossa seikkailuradat on rakennettu eläviin puihin niitä vahingoittamatta. Aikidon ohjaajana toimii junioriliittovalmentaja Kari Mantere. Lisätietoa päivitetään liiton tapahtumakalenteriin sitä mukaa, kun asiat saadaan valmiiksi.

Junioriohjaajan opas löytyy liiton internetsivuilta

Juniorivaliokunnan tekemä tietopaketti junioriohjaajille.

Junioriliittovalmentajat vierailevat seuroissa ohjaamassa harjoituksia

Juniorivaliokunnan jäseniä saa kutsua seuraan ohjaamaan harjoitukset junioreille: (juniori.valiokunta@aikidoliitto.fi). Aikidoliitto vastaa ohjaajien matkakustannuksista, ja harjoitukset ovat maksuttomat seuralle. Junioriliittovalmentajat vuonna 2024 ovat Roosa Heiska, pj., Kari Mantere, Minna Oikola ja Eemeli Virta. Myös juniorileiriä saa toivoa valiokunnalta. Toivottehan leiriä hyvissä ajoin ennen suunniteltua leiriajankohtaa.

IAF:n (International Aikido Federation) alaisen European Youth Working Groupin kysely junioriohjaajille

Junioriliittovalmentaja Eemeli Virta on mukana European Youth Working Groupissa, jossa kehitetään junioritoimintaa. Eemeli välittää työryhmän terveiset: Työryhmä on tehnyt kyselyn, jossa kartoitetaan aikidon junioriryhmien ohjauksen sisältöä ja juniorien mieltymyksiä. Kyselystä kerätään koonti ja julkaistaan raportti. Olisi hyvä, jos mahdollisimman moni junioriohjaaja täyttäisi kyselyn. Jos seurassa on useita junioriohjaajia, pyydetään jokaista täyttämään kysely erikseen. Myös seuroissa, joissa on monta eri junioriryhmää, pyydetään kysely täyttämään erikseen joka ryhmän osalta.

Kysely on hyvin läpikotainen, joten on todennäköistä, että kaikkiin kohtiin ei löydy vastausta. Silloin voi vastata tyhjää, esim. laittamalla – kyseiseen kohtaan. Tästä pääset kyselyyn. Kyselyllä ei ole eräpäivää.

Laura von Boehm

Suomen Aikidoliitto