Kyu-leiri

Kyu-leirit

Kyu-leirien järjestäminen on Suomen Aikidoliiton palvelu jäsenilleen tarkoituksena

• auttaa harjoittelijoita etenemään kyu-polulla (6.–1. kyu)
  • tukea ohjaajia alkeisopetuksessa
  • kehittää graduointituomareiden valmiuksia kokelaiden arvioinnissa

Kyu-leireillä jalkautamme graduointivaatimuksia käytäntöön ja tutkimme tatamilla sitä, mitä aikidon oppimistavoitteet tarkoittavat eri kyu-arvoissa. Harjoitusten ohjaajien ja graduointituomarien kanssa pohdimme sitä, mikä aikidopolun alussa on tärkeää ja mitä on mielekästä vaatia aloittelijalta. Kyu-tasoisia harjoittelijoita ohjataan paneutumaan perusasioihin, joiden varassa kehittyminen tapahtuu. Kyu-leireillä pilkomme kaikki oppimistavoitteet kolmelle eri tasolle ja käymme läpi sitä, miten eri oppimistavoitteita voi opettaa porrastetusti ja miten ne tukevat toisiaan. Koska aikido on taitolaji, hiomme samoja asioita uudelleen edistyneemmällä tasolla ja vaativammissa tekniikoissa.

Kyu-leireillä tutkimme niitä jatkumoita, joita graduointivaatimusten oppimistavoitteet muodostavat. Esimerkiksi horjuttamista harjoitellessa tarvitsemme hyvää ryhtiä ja alavartalon käyttämistä voiman lähteenä, joten vanhojen oppimistavoitteiden suhteen tulee uusia dynaamisia haasteita. Tätä havainnollistamme harjoitteilla ja käymme läpi sitä, miten perustekijät yhdistyvät tekniikoissa dynaamisesti.

Suomen Aikidoliiton Koulutusvaliokunnan jäsenet ohjaavat kyu-leirejä ja niitä voi pyytää järjestämään omassa seurassa liiton leirinä. Toimintasuunnitelmassa on järjestää 2 leiriä vuodessa eri puolilla Suomea.