Ansiomerkit 2022 jakotilaisuus

Liiton kultaisia ansiomerkkejä jaettiin Helsingin olympiastadionilla

Olympiastadionilla on harjoiteltu aikidoa monen vuosikymmenen ajan. Siksi se oli sopiva paikka järjestää Aikidoliiton kultaisten ansiomerkkien ensimmäinen jakotilaisuus keskiviikkona 1.4.2022.

Tilaisuudessa jaettiin kultainen ansiomerkki numero 3 Juhani Laisille 7. dan Aikikai, numero 4 Kari Lappalaiselle 5. dan Aikikai ja numero 5 Pertti Lehväslaiholle 6. dan Aikikai. Kultainen ansiomerkki numero 1 on myönnetty aikidon Suomeen tuoneelle Tryggve Forssténille, joka ei valitettavasti päässyt tilaisuuteen. Kultainen ansiomerkki numero 2 on myönnetty ensimmäisen peruskurssin vetäneelle Ismo Päiviölle, jota ei tavoitettu.

Ansiomerkit jakoi liiton hallituksen puheenjohtaja Antti Vesala. Hän kertoi, että ansiomerkkijärjestelmän perustamisesta päättäneessä hallituksen kokouksessa keskusteltiin siitä, miten valtavasti monet ihmiset ovat työskennelleet Suomessa aikidon hyväksi ja mahdollistaneet muiden harjoittelun.

• He ovat harjoitusten ohjaajia, tuomareita, valmentajia, kouluttajia, seuratoiminnan ja leirien järjestäjiä, hallinnon kanssa puurtajia, junnujen kuskaajia, Vesala määritteli.
  • Ilman heitä ei käytännössä olisi eikä voisi olla sellaista asiaa kuin suomalainen aikido. Ansiomerkkien tarkoitus on tuoda konkreettisesti näkyväksi se arvostus, jota yhteisössämme tunnetaan tehtyä työtä kohtaan.

Puheenjohtaja Vesala kuvaili mitalipuheessaan kaikkien kolmen palkitun ansioita. Tähän on poimittu niistä keskeisiä.

”JUHANI LAISIN pitkäaikainen, laaja ja syvällinen kokemuksensa tuo jatkuvaa lisäarvoa kotimaiseen aikidotoimintaan. Edelleenkin Laisi on suomalaisen aikidotoiminnan keskeisiä hahmoja, joka on tullut kaikille tutuksi kouluttajana, liittovalmentajana, dan-graduointituomarina ja erinomaisena opettajana. Hänen vaikutuksensa suomalaisessa aikidotoiminnassa on kokonaisvaltainen. Aikidon järjestötoimintaa Laisilla on takana vuosikymmenien ajalta, ja edelleen hän kuuluu sen kulmakiviin teknisen valiokunnan jäsenenä.”

”KARI LAPPALAINEN on Aikidoliiton hallituksen jäsenenä ja varapuheenjohtajana ollut kantavia voimia, kun liiton toimintaa on rakennettu nykyaikaisen ja ammattimaisesti hoidetun lajiliiton piirteet täyttäväksi ja välillä hyvin haastavissakin olosuhteissa. Sen aikainen puheenjohtaja kertoo, että Lappalainen oli liiton hallituksessa järkevän ja vastuullisen toiminnan tinkimätön takuumies, johon pystyi erityisesti vaikeissa tilanteissa luottamaan kuin kallioon.”

”PERTTI LEHVÄSLAIHO tunnetaan myös muiden lajien kuin aikidon taitajana, jonka ajattelussa avoimuus ja monipuolisuus on ollut yhtenä johtavana periaatteena. Eräs oppilaista kertoo seuraavaa: Pertin auttavaisuus ja hyväntahtoisuus näkyy ja tuntuu niin tatamilla kuin sen ulkopuolella. Lukemattomat aloittelijat ovat saaneet tuntea olonsa tervetulleeksi ja neuvotuksi, kun Pertti on jaksanut jakaa oppejaan loppumattomalla kärsivällisyydellään. Pertin auttaminen ei jää vain auttamisen haluun, vaan Pertin varustautumistaso on aivan omaa luokkaansa. Tarvitaan apua sitten tekniikan yksityiskohtiin, akuuttiin sairaskohtaukseen tai auton korjaukseen, niin Pertiltä löytyy apu.”

Aikidoliiton ansiomerkkien hakemusohjeet:

Kirjoittaja : Jaanaliisa Kuoppa