Vuoden 2017 tasoleirit ja muilla leireillä järjestettävät graduoinnit haussa 15.9.2016 mennessä

Aikidoliitto pyrkii järjestämään vuonna 2017 kuusi tasoleiriä. Tasoleirien keskeisenä tavoitteena on tukea jäsenseurojen dan-tasoisten harjoittelijoiden kehittymistä ja dan-graduointeihin valmistautumista. Tasoleirit tarjoavat välineitä oman tekniikan analysoimiseen ja kehittämiseen sekä valottavat dan-graduointien arviointikriteereitä. Valmentajina leireillä toimii aina vähintään kaksi liittovalmentajaa. Useampi valmentaja mahdollistaa yksilöllisen opetuksen sekä erilaisten opetusmenetelmien käyttämisen kannustavassa ilmapiirissä. Tasoleirit on suunnattu erityisesti dan-koetta lähiaikoina suunnitteleville sekä 1. kyu – dan -tasoisille jäsenseurojen ohjaajille.

Ensi vuoden tasoleirit suunnitellaan 2-päiväisiksi (pe-la tai la-su) ja kullekin tasoleirille on tarkoitus valita 2-3 teemaa, joihin leirillä syvennytään. Näin harjoittelijoiden on helpompi valita tasoleireistä se, jossa käsitellään juuri hänen kannaltaan ajankohtaista tematiikkaa. Tekninen valiokunta ottaa mielellään vastaan tasoleirejä hakevien seurojen ehdotuksia leirien teemoiksi. Tasoleiri voi järjestävän seuran niin halutessa sisältää tai olla sisältämättä dan-graduoinnin.

Tekninen valiokunta ehdottaa vuoden 2017 tasoleirien mahdollisiksi teemoiksi seuraavia:

• Seuralle ja osallistujille ajankohtainen dan-taso (1-2 dan, 3-4 dan)
  • Perustekniikan periaatteet
  • Jiywaza
  • Kaeshiwaza
  • Kihonwazan ja oyowazan (soveltava tekniikka) periaatteet ja erot
  • Taninzudori
  • Graduointeihin sisältyvät asetekniikat

Tasoleirin järjestämisestä kiinnostuneita seuroja pyydetään lähettämään vapaamuotoinen hakemus, josta selviää leirin suunniteltu ajankohta, toivotut liittovalmentajat ja ehdotus leirin teemoiksi (2-3) Liiton toimistoon 15.9. mennessä. Tekninen valiokunta käsittelee hakemukset syyskuun kokouksessaan ja pyrkii varmistamaan tasoleirien mahdollisimman kattavan ajallisen ja maantieteellisen jakautumisen.

Hallituksen linjausten mukaisesti dan-graduointeja järjestetään pääasiassa tasoleireillä. Liitossa katsotaan dan-graduointien kuitenkin olevan tärkeä oppimistilanne paitsi tasoleirien osallistujille myös koko jäsenkunnalle ja niiden avulla voidaan myös parantaa graduointien ajallista ja maantieteellistä kattavuutta. Siksi tasoleirien lisäksi dan-graduointeja voidaan järjestää vuonna 2017 myös joillakin muilla leireillä. Tekninen valiokunta arvioi muiden graduointien järjestämishakemukset suhteessa tasoleireihin niin, että kaikkien järjestettävien graduointien ajallinen ja maantieteellinen kattavuus taataan ja ehdottaa näitä Liiton hallitukselle. Näiden graduointien järjestämishakemukset pyydämme myös lähettämään Liittoon 15.9. mennessä.

Ansökan för ordnande av gradering på nivåläger och andra läger för år 2017 senast 15.9.2016

Aikidoförbundet strävar till att ordna sex nivåläger under år 2017. Nivålägrens centrala mål är att stöda medlemsföreningarna i utvecklingen av träningar på dan-nivå och förberedelser inför dan-graderingar. Nivålägren erbjuder redskap för att analysera och utveckla den egna tekniken, samt belyser dan-graderingarnas bedömningskriterier. Som instruktörer på lägren fungerar alltid åtminstone två förbundsinstruktörer. Flera instruktörer möjliggör individuell undervisning samt olika sätt att undervisa i en stödande atmosfär. Nivålägren är speciellt planerade för de som snart planerar gradera dan samt för 1.kyu – dan graderade instruktörer i medlemsföreningar.

Nästa år planeras 2 dagars nivåläger (fr-lö eller lö-sö) och för varje nivåläger är det meningen att välja 2-3 teman, som lägret fördjupar sig i. På så sätt har deltagarna lättare att välja det, som ur deras synvinkel är aktuella teman. Tekniska sektionen tar gärna emot förslag på lägertema av föreningar som ansöker. Den förening som arrangerar nivåläger kan själv bestämma om det innehåller dan-gradering eller inte.

Tekniska sektionen föreslår som möjliga teman på 2017 års nivåläger följande:

• Aktuell dan-nivå för föreningen och deltagarna (1-2 dan, 3-4 dan)
  • Grundteknikens principer
  • Jiywaza
  • Kaeshiwaza
  • Principer och skillnader mellan kihonwaza och oyowaza (tillämpad teknik)
  • Taninzudori
  • Vapentekniker som ingår i graderingarna

De föreningar som är intresserade av att arrangera nivåläger ombeds skicka en fritt formulerad ansökan, i vilken klargörs lägrets planerade tidpunkt, önskade förbundsinstruktörer och förslag på lägrets teman (2-3), till Förbundets kansli senast 15.9. Tekniska sektionen behandlar ansökningarna under mötet i september och strävar till att bekräfta nivålägren baserat på tidpunkt och geografisk spridning.

Enligt styrelsens linje ordnas dan-graderingar i huvudsak på nivålägren. Förbundet anser dan-graderingarna ändå vara viktiga inlärningstillfällen såväl för nivålägrens deltagare som för alla medlemsföreningar och med hjälp av nivålägren kan också graderingar tidsmässigt och geografiskt förbättras. Därför kan dan-graderingar, utöver på nivålägren, även ordnas på andra läger under 2017. Tekniska sektionen värderar ansökningar för att arrangera andra läger, i förhållande till nivålägren, så att alla ordnade graderingstillfällen kan garanteras tidsmässigt och geografiskt och att de föreslås för Förbundets styrelse. De här arrangörsansökningarna för gradering önskar vi också att skickas till Förbundet senast 15.9.

Ruotsinkielinen käännös Joakim Borgmästars

Arkisto