Passikäytäntö

22.10.2016

Passin lunastaminen graduoinnin yhteydessä

Vyökokeessa täytetään vyökoekaavake (koontikaavake), jossa ilmoitetaan aina myös passin numero. Numeron ilmoittavat sekä jo passin omaavat että kyseisessä tilaisuudessa passin hankkivat. Graduointiin osallistuva suorittaa sekä graduointimaksun (v. 2016 maksu on 15 €) että passimaksun (liiton myyntihinta 10 €), mikäli passia ei vielä ole. Yhteensä siis 25 € sekä mahdollinen seuran osuus.

Seurat hankkivat passit etukäteen ennen graduointitilaisuutta. Passit tilataan Aikidoliitosta, joka laskuttaa lähetetyt passit. Laskussa on riittävästi maksuaikaa, joten seura ehtii maksaa passit vasta graduointitilaisuuden jälkeen.

Jatkossa suoritetut kyu-vyöarvot merkitään vyökoetilaisuudessa passiin graduointituomarin toimesta ja koontikaavake hyväksytyistä vyöarvoista toimitetaan seuran graduointien rekisteröinnistä vastaavalle henkilölle. Kyu-graduointimaksut maksetaan graduoinnin järjestävälle seuralle. Liitto laskuttaa seuroja puolivuosittain rekisteröidyistä kyu-vyöarvoista. Graduointituomarin tulee tarkistaa, että vyökokeeseen osallistuvalla on aikidopassi tai hän lunastaa sen ko. tilaisuudessa, ja passinumero on ilmoitettu graduointikaavakkeessa. Myös muut tiedot on syytä tarkistaa, sillä joskus nimitiedot ovat niin epäselvästi kirjoitettu, että niistä on vaikea saada selvää ja tallentaa ne oikein graduointirekisteriin.

Passin ostaminen

Seuran jäsen voi hankkia passin myös osallistumatta vyökokeeseen ja mm. korvatakseen kadonneen tai täyttyneen passin. Samoin juniorijäsenet (alle 13-v) voivat graduoidessaan lunastaa passin. Passin hinta on 10 €.

Passin merkinnät

Passiin merkitään graduointien lisäksi myös mm. osallistumiset leireille. Kotimaisen opettajan leirillä merkinnän tekee joko leirin opettaja tai järjestävän seuran edustaja, ulkomaisen opettajan leirillä merkinnän tekee seuran edustaja/t. Koulutuksista merkinnän tekee ko. tapahtuman ohjaaja. Lisätietoja passikäytännöstä saat Aikidoliitosta.