Passikäytäntö

22.10.2016

Aikidopassin lunastaminen graduoinnin yhteydessä

Graduointiin osallistuva suorittaa sekä graduointimaksun että passimaksun, mikäli passia ei vielä ole. Tarkista voimassa olevat hinnat eräpäivät ja maksut-sivulta.

Seurat hankkivat passit etukäteen ennen graduointitilaisuutta. Passit tilataan Aikidoliitosta, joka laskuttaa lähetetyt passit. Laskussa on riittävästi maksuaikaa, joten seura ehtii maksaa passit vasta graduointitilaisuuden jälkeen.

Jatkossa suoritetut kyu-vyöarvot merkitään vyökoetilaisuudessa passiin graduointituomarin toimesta ja koontikaavake hyväksytyistä vyöarvoista toimitetaan seuran graduointien rekisteröinnistä vastaavalle henkilölle. Kyu-graduointimaksut maksetaan graduoinnin järjestävälle seuralle. Liitto laskuttaa seuroja kerran vuodessa rekisteröidyistä kyu-vyöarvoista. Graduointituomarin tulee tarkistaa, että vyökokeeseen osallistuvalla on aikidopassi tai hän lunastaa sen ko. tilaisuudessa. Myös muut tiedot on syytä tarkistaa, sillä joskus nimitiedot on niin epäselvästi kirjoitettu, että niistä on vaikea saada selvää ja tallentaa ne oikein graduointirekisteriin.

Aikidopassin ostaminen

Seuran jäsen voi hankkia passin myös osallistumatta vyökokeeseen ja mm. korvatakseen kadonneen tai täyttyneen passin. Samoin juniorijäsenet (alle 13-v) voivat graduoidessaan lunastaa passin. Passin voimassa oleva hinta löytyy eräpäivät ja maksut-sivulta.

Aikidopassin merkinnät

Passiin merkitään graduointien lisäksi myös mm. osallistumiset leireille. Kotimaisen opettajan leirillä merkinnän tekee joko leirin opettaja tai järjestävän seuran edustaja, ulkomaisen opettajan leirillä merkinnän tekee seuran edustaja/t. Koulutuksista merkinnän tekee ko. tapahtuman ohjaaja. Lisätietoja passikäytännöstä saat Aikidoliitosta.