Aikidoa matkamessuilla 2017

Aikidoliitto sai viime vuoden lopulla Japanin suurlähetystöltä pyynnön järjestää aikidonäytöksen matkamessuilla 2017. Näytöksen haluttiin esittelevän aikidoa mahdollisemman monipuolisesti, joten siihen valjastettiin Kustaa Ylitalon vetämä VOK III -tason ryhmä, jossa oli harrastajia useista eri seuroista. Muutaman mutkan jälkeen suunnitteluvastuun näytöksestä otti Jarkko Tuominen Lahdesta.

Näytöksessä esiintyivät Mika Särkikosken johtamat juniori- ja aseryhmät Kirkkonummelta, sekä Jani Tarkin ja Antti Pekkarisen luotsaamat ryhmät Tampereelta ja Helsingistä. Yhteensä esiintyjiä oli melkein kaksikymmentä, joista puolet oli junioreja ja nuoria. Näytöksen kokonaiskesto oli rajattu tarkasti 20 minuuttiin, joten näytöksen runko suunniteltiin minuutin tarkkuudella.

Aikidon harrastajat saavat harvoin esiintyä näin isolle messuyleisölle, ja koska saimme loistavan näytösporukan kasaan, halusimme ehdottomasti videoida näytöksen. Kuvausporukaksi valikoitui Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijoiden mainostoimisto M.IDEA, jonka kanssa sovimme tekemämme näytöksestä Aikidoliiton käyttöön soveltuvia elokuvamainosten tapaisia lyhyitä videopätkiä. Nyt videot ovat valmiina kaikkien suomalaisen aikidonharrastajien ja seurojen käyttöön!

Aikidonäytöksen järjestäminen kannattaa aina, ne tuovat lajille näkyvyyttä ja antavat meille harrastajille mahdollisuuden hioa taitojamme yleisön silmien edessä. Matkamessujen aikidonäytös onnistui hienosti, koska meillä oli mahtava tiimi kasassa, jolla yhteinen tavoite tehdä näytöksestä niin hieno kuin vain osasimme. Suuri kiitos vielä koko tiimille näytöksestä, Domo Arigato Gozaimasu!

Jarkko Tuominen

Videopätkät löytyvät aikidoliiton uudelta youtube kanavalta, minne toivottavasti saadaan jatkossakin kotimaista aikido video materiaalia jakoon.