Aikidoliiton ICT-toimikunta projektoi edellisen aikidoliitto.fi-verkkopalvelun päivityksen nelisen vuotta sitten. Vuoden 2020 lopussa oli tullut aika tehdä sivustolle ”facelift” ennen kuin se saavuttaisi esiopetukseen edellyttävän iän.
Periaatteita, tavoitteita ja linjauksia
- Toteutus mobilefirst-periaatteella, koska verkkopalveluiden käyttäminen tapahtuu yhä useammin ensisijaisesti puhelimella tai tabletilla. Google analytics statistiikan perusteella noin puolet sivuston käytöstä vuonna 2020 tapahtui mobiililaitteilla.
- Sivuston rakenteen kehittäminen niin, että rakenne tukee / sisältöä voidaan tuottaa uutta harrastusta etsiville nuorille ja aikuisille.
- Aikidoliiton jäsenseurojen harjoituspaikkojen löydettävyyden parantaminen.
- Huomioidaan EU saavutettavuusdirektiivi (ainakin uuden sisällön osalta).
- Toteutus hyödyntäen valmiita malleja ja lisäosia (ei tehdä itse).
- Someintegraatioiden lisääminen (ainakin instagram-feed).
- Mahdollistetaan artikkeleiden helppo jakaminen someen.
- Uuden aikidoliiton strategian keskeiset tavoitteet tulee huomioida toteutuksessa.
Toteutuksesta
- Joulukuussa 2020 luotiin rinnakkainen verkkopalvelu www.aikidoliitto.fi, johon tyylimuutokset ja sisällön editointi toteutettiin. Yliheitossa uusi sivusto korvasi vanhan sivuston ja vanha sivusto arkistoitiin. Tavoiteaika yliheitolle oli <3 kuukautta aloituksesta (4.12.2020). Yliheitto tehtiin 25.03.2021.
- Facelift toteutuksessa hyödynnetiin valmista sivustomallia (template), joka on tarkoitettu uutissivustoille. Templateen ei tarvinnut tehdä mitään kooditason muutoksia, joten sen päivittäminen (uudet ominaisuudet ja tietoturvapäivitykset) on helppo tehdä ylläpitovaiheessa.
- Aikidoon tutustuville lisättiin sisältöä suoraan etusivulle, joka ohjaa käyttäjän karttapohjaiseen jäsenseurahakuun.
- Käytetyssä templatessa oli valmis plugin instagram-feedille, joten sen lisääminen sivustolle oli suoraviivainen linkitysoperaatio.
- Seurojen harjoituspaikkojen löydettävyyttä varten otetaan käyttöön ”store locator” plugin, joka luo suodatettavan responsiivisen kartan integroidulla haulla ja kohdelistauksella. Samalla kartta mahdollistaa siirtymisen Googlen maps-palveluun reittioppaan / ajo-ohjeiden saamiseksi.
- Sivuston sisältöä on jäsennetty uudestaan. Tästä syystä osa kestolinkeistä on muuttunut.
Keskeisiä huomioita facelift-projektin aikana
- Kuvia, kuvia, kuvia tarvitaan jokaiseen uutiseen ja artikkeliin visuaalisen ilmeen parantamiseksi.
- Seurarekisteri kaipaa päivitystä / tietojen ajantasaisuudesta tulee huolehtia. 15% seurakäyttäjistä ei ollut päivittänyt voimassa olevaa osoitetta seuran tietojen yhteyteen.
- Sisällöntuotannossa tulee huolehtia saavutettavuusasiat. Lihavoitu teksti ei ole otsikko. Wordistä tuotavan sisällön muotoilut pitää muistaa poistaa ja muotoilla teksti wordpress editorissa. Tämä koskee myös tapahtumailmoituksia, joiden sisällöstä seurakäyttäjät vastaavat.
- Vuosien saatossa linkit ulkoisiin palveluihin hajoavat. Jos uutisessa viitataan toisessa verkkopalvelussa olevaan artikkeliin, kannattaa arkistoida viitattu artikkeli pdf-muotoon, jotta se ei häviä.
Seuraavaksi
- Yliheiton jälkeen ”keväämmällä” olisi tarkoitus tehdä vielä sisällöntuotannon ohjeet ylläpitäjille (tyylit, teksti, media, linkitykset, kategoriat, artikkelikuvat, widgetit jne.)
Faceliftin tiimi
- Laura von Boehm
- Antti Vesala
- Jaanaliisa Kuoppa
- Ben Kamras
- Sami Hänninen
- Jyri Sillanpää