update

Aikidoliitto.fi facelift

Aikidoliiton verkkopalvelun päivitysprojektin tavoitteista ja toteutuksesta.

Aikidoliiton ICT-toimikunta projektoi edellisen aikidoliitto.fi-verkkopalvelun päivityksen nelisen vuotta sitten. Vuoden 2020 lopussa oli tullut aika tehdä sivustolle ”facelift” ennen kuin se saavuttaisi esiopetukseen edellyttävän iän.

Periaatteita, tavoitteita ja linjauksia

• Toteutus mobilefirst-periaatteella, koska verkkopalveluiden käyttäminen tapahtuu yhä useammin ensisijaisesti puhelimella tai tabletilla. Google analytics statistiikan perusteella noin puolet sivuston käytöstä vuonna 2020 tapahtui mobiililaitteilla.
  • Sivuston rakenteen kehittäminen niin, että rakenne tukee / sisältöä voidaan tuottaa uutta harrastusta etsiville nuorille ja aikuisille.
  • Aikidoliiton jäsenseurojen harjoituspaikkojen löydettävyyden parantaminen.
  • Huomioidaan EU saavutettavuusdirektiivi (ainakin uuden sisällön osalta).
  • Toteutus hyödyntäen valmiita malleja ja lisäosia (ei tehdä itse).
  • Someintegraatioiden lisääminen (ainakin instagram-feed).
  • Mahdollistetaan artikkeleiden helppo jakaminen someen.
  • Uuden aikidoliiton strategian keskeiset tavoitteet tulee huomioida toteutuksessa.

Toteutuksesta

• Joulukuussa 2020 luotiin rinnakkainen verkkopalvelu www.aikidoliitto.fi, johon tyylimuutokset ja sisällön editointi toteutettiin. Yliheitossa uusi sivusto korvasi vanhan sivuston ja vanha sivusto arkistoitiin. Tavoiteaika yliheitolle oli <3 kuukautta aloituksesta (4.12.2020). Yliheitto tehtiin 25.03.2021.
  • Facelift toteutuksessa hyödynnetiin valmista sivustomallia (template), joka on tarkoitettu uutissivustoille. Templateen ei tarvinnut tehdä mitään kooditason muutoksia, joten sen päivittäminen (uudet ominaisuudet ja tietoturvapäivitykset) on helppo tehdä ylläpitovaiheessa.
  • Aikidoon tutustuville lisättiin sisältöä suoraan etusivulle, joka ohjaa käyttäjän karttapohjaiseen jäsenseurahakuun.
  • Käytetyssä templatessa oli valmis plugin instagram-feedille, joten sen lisääminen sivustolle oli suoraviivainen linkitysoperaatio.
  • Seurojen harjoituspaikkojen löydettävyyttä varten otetaan käyttöön ”store locator” plugin, joka luo suodatettavan responsiivisen kartan integroidulla haulla ja kohdelistauksella. Samalla kartta mahdollistaa siirtymisen Googlen maps-palveluun reittioppaan / ajo-ohjeiden saamiseksi.
  • Sivuston sisältöä on jäsennetty uudestaan. Tästä syystä osa kestolinkeistä on muuttunut.

Keskeisiä huomioita facelift-projektin aikana

• Kuvia, kuvia, kuvia tarvitaan jokaiseen uutiseen ja artikkeliin visuaalisen ilmeen parantamiseksi.
  • Seurarekisteri kaipaa päivitystä / tietojen ajantasaisuudesta tulee huolehtia. 15% seurakäyttäjistä ei ollut päivittänyt voimassa olevaa osoitetta seuran tietojen yhteyteen.
  • Sisällöntuotannossa tulee huolehtia saavutettavuusasiat. Lihavoitu teksti ei ole otsikko. Wordistä tuotavan sisällön muotoilut pitää muistaa poistaa ja muotoilla teksti wordpress editorissa. Tämä koskee myös tapahtumailmoituksia, joiden sisällöstä seurakäyttäjät vastaavat.
  • Vuosien saatossa linkit ulkoisiin palveluihin hajoavat. Jos uutisessa viitataan toisessa verkkopalvelussa olevaan artikkeliin, kannattaa arkistoida viitattu artikkeli pdf-muotoon, jotta se ei häviä.

Seuraavaksi

• Yliheiton jälkeen ”keväämmällä” olisi tarkoitus tehdä vielä sisällöntuotannon ohjeet ylläpitäjille (tyylit, teksti, media, linkitykset, kategoriat, artikkelikuvat, widgetit jne.)

Faceliftin tiimi

• Laura von Boehm