Sinettiseura

Sinettiseuratoiminta aikidoliitossa

sinettilogo

”Lupaus laadusta urheilevan lapsen ja nuoren parhaaksi”

Haluaisitko sinäkin kehittää seurastasi yhden lasten ja nuorten liikunnan huippuseuran? Juniorivaliokunta kannustaa kaikkia Suomen Aikidoliiton seuroja tutustumaan sinettiseurakriteereihin ja kehittämään toimintaansa. Ehkäpä seurasi toiminta onkin jo auditointia vaille valmista sinettiseuralaatua? Sinettiseura tunnustus on hieno merkki siitä, että seurassa toiminta on laadukasta ja urheilevan nuoren ja lapsen parhaaksi. Merkistä myös vanhemmat tunnistaa, että tähän seuraan lapsen on turvallista mennä.

Mikä on Sinettiseura?

Vuonna 1992 aloitettu Sinettiseuratoiminta on Valo ry:n ja urheilun lajiliittojen yhteinen toimintamalli, joka rakentuu lapsen ja nuoren parhaan edistämiselle – lapsen kasvun ja kehityksen tukemiselle sekä lapsuuden kunnioittamiselle. Toimintaa määrittelevät Sinettikriteerit.

Lasten ja nuorten urheilussa tärkeää on ilo, innostus, oppiminen ja kehittyminen sekä kaveruus ja yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua. Sinettiseuratoiminnan tavoitteena on löytää seurassa yhteinen toimintatapa ja periaatteet, joilla laadukasta lasten ja nuorten toimintaa voidaan toteuttaa.

Sinettiseurat ovat lasten ja nuorten urheilun kärkiseuroja. Ne ovat aktiivisia ja kehityshaluisia seuroja – lajiensa ja paikkakuntiensa parhaita! Sinetin saaminen on seuralle kunnia-asia, mutta se tuo seuralle myös vastuuta. Sinetti on lupaus laadusta.

Sinettiseurat tekevät arvokasta työtä lasten ja nuorten urheilun parissa. Laadukkaan toiminnan mahdollistavat aikuiset – vanhemmat, ohjaajat, valmentajat, seurajohtajat ja muut toimijat – jotka ovat tietoisia kasvatusvastuustaan ja esimerkkiroolistaan. (lähde: https://web.archive.org/web/20140106213703/www.sport.fi/urheiluseura/sinettiseurat/sinettiseuraksi [Viitattu 6.1.2014]).

Voit tutustua lisää Sinettiseuratoimintaan ja -kriteereihin täältä: https://www.olympiakomitea.fi/seuratoiminta/laatuseurat/sinettiseurat/tietoa-sinettiseuroista/.

Miten Sinettiseuraksi?

Sinettiseuraksi hakeutuminen on helppoa, mutta sinetin saaminen vaatii työtä. Sinettivaatimuksissa ei kuitenkaan ole mitään ylitsepääsemättömän hankalaa vaan vaatimuksina on seuratoiminnan perusasioita, kuten toimintalinjauksen ja sääntöjen kirjaamista.

Kun into Sinettiseuraksi hakemisesta iskee, niin toimi seuraavasti:

1. Tutustu Sinettiseura vaatimuksiin. Näiden vaatimuksien lisäksi Aikidoliiton vaatimuksena on, että seurassa ainakin junioreiden vastuuohjaaja on kouluttautunut vähintään 1.tason junioriohjaajaksi (tai todistaa omaavansa vastaavat taidot muista koulutuksista). Seurojen olisi hyvä ottaa tavoitteeksi että kaikki junioreiden parissa toimivat olisivat koulutettuja vähintään 1. tason junioriohjaajiksi.
  2. Tehkää seurassanne suunnitelma siitä mitä pitää tehdä ja mikä on jo valmista. Juniorivaliokunta auttaa suunnitelman teossa ja koko sinettiprosessissa oikein mielellään!
  3. Lähettäkää sinettihakemus juniorivaliokunnun puheenjohtajalle (ks. yhteystiedot) ja liittäkää sähköpostiin mukaan:
    – Vapaamuotoinen hakemus (seuran perustiedot, jäsenmäärä, junioriohjaajien määrä, miksi sinettiseuraksi jne)
    – Koko seuran toimintalinjaus (ohje Olympiakomitean sivuilla)
    – Junioritoiminnan strategia
  4. Juniorivaliokunta käsittelee hakemuksen ja liitteet ja päättää kokouksessaan järjestetäänkö auditointi vai annetaanko vielä seuralle kehitysehdotuksia.
  5. Juniorivaliokunnan edustaja, alueliiton edustaja ja seura sopivat yhteisen päivämäärän jolloin auditointi tullaan suorittamaan seuraan. Juniorivaliokunnan edustaja ja alueliiton edustaja seuraavat junioriharjoitukset, joiden jälkeen pidetään auditointikeskustelu. Seura ennakkoon täyttää ja valmistautuu keskusteluun tämän materiaalin avulla: pdf
  6. Juniorivaliokunnan edustaja ja alueliiton edustaja päättävät Sinetin myöntämisestä.
  7. Pidetään Sinetin luovutustilaisuus.

Kun seuralle on myönnetty sinetti, auditoidaan seura aina uudestaan. Ensimmäisen kerran kahden vuoden päästä ja sen jälkeen kolmen vuoden välein laadun säilymisen takaamiseksi. Auditointeja ei kannata kuitenkaan pelätä, ne ovat rakentavia ja kannustavia keskustelutapahtumia, joiden tarkoituksena on seuratoiminnan kehittäminen ja sinetin saaminen. Vaikka sinettiä ei heti tulisikaan, tehdään sellainen kehityssuunnitelma, että seura tulee saavuttamaan tarvittavat kriteerit.

Tämän hetkiset sinettiseurat ovat:

Mikäli heräsi kysymyksiä Sinettiseuratoiminnasta, ota rohkeasti yhteyttä Juniorivaliokunnan puheenjohtajaan.