Dan-graduointihakemus

Tasoleiri ja dan-graduointi/ Meido-Kan

Aika : 10.-11.2.2024
Paikka : Helsinki
Viimeinen dan-graduointiin ilmoittautumispäivä Suomisportissa: 14.1.2024. Ilmoittaudu dan-graduointiin täyttämällä hakemus Suomisportissa: ilmoittautumislinkki.
Liittovalmentajat : Markku Kuusinen, Petri Särkisaari

Tasoleiri ja dan-graduointi/ Akari

Aika : 15.-16.3.2024
Paikka : Vantaa
Viimeinen dan-graduointiin ilmoittautumispäivä Suomisportissa: 11.2.2024. Ilmoittaudu dan-graduointiin täyttämällä hakemus Suomisportissa: ilmoittautumislinkki.
Liittovalmentajat : Tom Granström, Miia Mäntysaari

Tasoleiri ja dan-graduointi/ Meijin Den Ryu

Aika : 13.-14.4.2024
Paikka : Kouvola
Viimeinen dan-graduointiin ilmoittautumispäivä Suomisportissa: 17.3.2024. Ilmoittaudu dan-graduointiin täyttämällä hakemus Suomisportissa: ilmoittautumislinkki.
Liittovalmentajat : Auno Mäkinen, Erkki Ylimäki

Tasoleiri ja dan-graduointi/ Kotka Aikikai

Aika : 25.-26.5.2024
Paikka : Kotka
Viimeinen dan-graduointiin ilmoittautumispäivä Suomisportissa: 21.4.2024. Ilmoittaudu dan-graduointiin täyttämällä hakemus Suomisportissa: ilmoittautumislinkki.
Liittovalmentajat : Tom Granström, Markku Kuusinen

1. dan- ja 2. dan-kokelaan tulee olla ennen vyökoetta osallistunut kahdelle tasoleirille. Ennen 1. dania kahdelle sekä 1. ja 2. danin välissä kahdelle tasoleirille. Tasoleirille ilmoittaudutaan erikseen. Tapahtumakalenteriin tulee tasoleirin kohdalle ilmoittautumislinkki ennen tasoleiriä.

Jos olet ilmoittautumassa 1. tai 2. danin graduointiin ja suunnittelet, että tasoleiri, jolle ilmoittaudut dan-kokelaaksi, on vaadittu toinen tasoleiri, olet itse vastuussa siitä, että ilmoittaudut leirille ajoissa Suomisportissa. Ilmoitus liittoon, että aiot käydä kyseisen tasoleirin, ei ole ilmoittautuminen. Tasoleirit saattavat mennä täyteen jo ensimmäisenä ilmoittautumispäivänä, joten olethan ajoissa liikkeellä!

Eräpäivän jälkeen tulleita hakemuksia dan-graduointiin ei hyväksytä. Hakemukset ovat dan-graduointitilaisuuskohtaisia. Jokaiseen dan-graduointiin tehdään oma hakemus. Jos dan-graduointisi peruuntuu, hakemuksesi ei siirry, vaan sinun tulee tehdä uusi hakemus tulevan dan-graduoinnin eräpäivään mennessä.

Lisenssien valvonta ennen dan-graduointia

Aikidoliiton jokaisen jäsenseuran jokaisella harrastajalla tulee olla aikidolisenssi. Ennen 1. danin koetta (1. kyun suorituksen jälkeen) kokelaalla tulee olla ollut lisenssi ainakin yhden vuoden, ennen 2. danin koetta (1. danin rekisteröinnin jälkeen) kokelaalla tulee olla ollut lisenssi ainakin yhden vuoden, ennen 3. danin koetta (2. danin rekisteröinnin jälkeen) ainakin kaksi vuotta ja ennen 4. danin koetta (3. danin rekisteröinnin jälkeen) ainakin kolme vuotta.

Edellä mainituilla vähimmäismääräajoilla tarkoitetaan sitä, että kokelaalla on ollut  lisenssi siten, että hän on pystynyt kokeiden välisenä aikana harjoittelemaan lisenssin maksaneena ja siten liiton jäsenseuroissa vaadittavan vuosimäärän ajan.

Hallitus käsittelee poikkeustapaukset hakemuksesta, esim. jos aikidon harrastaja on asunut ulkomailla ja harrastanut aikidoa siellä paikallisten ohjeiden mukaan.

Dan-graduointien hinnat

Dan-graduointihinnasto löytyy täältä. Hinnat lasketaan euroissa jenin päivän kurssin mukaan (Suomen Pankki).
Jos olet ilmoittautumassa kokelaaksi 1. danin kokeeseen ja sinulla on jo Hombun jäsenyys, niin olethan yhteydessä liittoon: aikido@aikidoliitto.fi. Lähetäthän sähköpostin liitteenä kuvan Aikikain jäsenkortistasi (Aikikai Foundation membership card). Liitto lähettää sen edelleen Hombulle eikä sinun tarvitse maksaa jäsenmaksua uudelleen.

Dan-graduoinnin maksaminen

Dan-graduoinnit maksetaan Suomisportin kautta. Maksulinkki lähetetään liiton toimistolta kokelaan sähköpostiin muiden graduointiohjeiden kanssa noin kaksi viikkoa ennen graduointitilaisuutta.

Allekirjoitukset dan-graduointitilaisuudessa

Dan-graduointitilaisuuden jälkeen pääsihteeri lähettää kokeen onnistuneesti läpäisseiden kokelaiden dan-graduointikaavakkeet Hombu Dojolle. Kokelaan tulee allekirjoittaa kaavakkeet kokeen jälkeen. 1. danin suorittaneet allekirjoittavat kaksi kaavaketta; 2. danin ja siitä ylöspäin suorittaneet allekirjoittavat yhden kaavakkeen. Kaavakkeet ovat teknisen valiokunnan jäsenistä koostuvalla tuomaristolla.

Dan-diplomit

Aikikai Foundation lähettää jokaisesta uudesta dan-arvosta henkilökohtaisen dan-diplomin liittoon. Aikidoliiton tekninen valiokunta on linjannut, ettei diplomien luovuttamiseen ole erityistä sääntöä: jos harjoittelija ei halua ottaa diplomiaan vastaan liiton tapahtuman yhteydessä, voidaan luovutus järjestää oman seuran leirin tai harjoitusten yhteydessä. Tarvittaessa pääsihteeri postittaa diplomin suoraan arvon saaneelle vastaanottajan kustannuksella (postiennakolla). Ilmoitathan, miten haluat, että sinun dan-diplomisi toimitetaan perille. Olethan ajoissa, jos toivot, että diplomi toimitetaan johonkin tilaisuuteen! Huom. Diplomeja ei toimiteta kaikkiin liiton tilaisuuksiin.

Huom! Harjoituskertojen määrä edellisen vyökokeen jälkeen on pakollinen tieto, jonka Hombu Dojo kysyy kaavakkeessaan.

Vuoden 2023 alusta alkaen ilmoittautuminen dan-graduointiin siirretään Suomisportiin.